Så står man der foran en 6. klasse på Hellerup Skole og tænker…

on 5 december, 2013 Uncategorized with 0 comments

Mon de overhovedet synes, det er særlig interessant at høre om, hvordan børn i Guatemala lever?

Og her er mit korte svar – JA! det synes de sgu, og de vil rigtig gerne være med og deltage.

Så jeg fortæller hvem jeg er og hvorfor jeg er kommet. Og så spørger dem om, hvor mange, de tror, der har det, som vi har det i Danmark, hvis man ser på hele verden. Deres matematiklærer, Maybritt, har nemlig fortalt mig, at de er ret skarpe til cirkeldiagrammer, så vi snakker procenter her. Straks er der flere fingre i vejret. Det er nok omkring 60 procent siger en, mens en anden mener, at det må være omkring 40 %.. altså lidt under halvdelen. Lidt forbavsede bliver både elever og lærer, da jeg siger, at det faktisk nok nærmere er under 10 %. Det er jo rigtig svært at opgøre og tal kan ved gud drejes og bøjes i mange retninger, men det er sådan, at størstedelen af jordens befolkning lever i fattigdom. Av, mit hjerte.

Vi snakker om Guatemala og snakker om, hvad det egentlig vil sige at være fattig – det er noget med ikke at have nogle penge, og bo sammen rigtig mange på lidt plads. Hvis det var i Danmark, siger en af drengene, så er det noget med at bo på gaden og være hjemløs. Jeg nikker og nikker, for der er mange gode bud, og de har jo lige præcis fat i den lange ende. At være fattig handler om rigtig mange ting! Og når man summerer op, så handler det at leve under nogle vilkår, som man ville ønske var anderledes, men som man har svært ved at ændre på.

Ulighed er også et begreb de godt kender og vi snakker om, hvordan et land som USA både er rigt og fattigt (over 46,5 millioner – MILLIONER = hver 7. indbygger i USA lever i fattigdom) men at der gennemsnitligt er masser af penge i omløb. Jeg har tegnet rimelig ubehjælpsomme grafer på min computer, der skal illustrere, at bag et hvert gennemsnit kan der gemme sig store uligheder, og en der viser, hvordan verden er rig, men at goderne er ulige fordelt (prøv at tjekke The Rules Organization for en grundig gennemgang). Men ja, tal og modeller er jo bare illustrationer af en virkelighed, som man prøver at indfange. I virkeligheden gemmer der sig mange mennesker bag et hvert tal – og det er jo det, ifølge min mening, man bør koncentrere sig om.

De introduceres til Marvin og nogle af alle de andre dejlige unger, jeg har mødt på mine rejser til Guatemala. Og, og, jeg kunne jo blive ved, men jeg kan se, at de er ved at være trætte, det er sent på eftermiddagen og jeg er sikker på, at de har været fuldstændig på hele dagen. Så jeg viser dem filmen om, hvordan en landsby bygger en skole, igen stilhed og koncentration.

Bagefter er der spørgsmål, og en spørger “hvad nu hvis jeg gerne ville samle ind til Bygenskole.dk – kunne jeg så bare gå rundt og spørge dem der bor på min gade?” Ahh, sikke et dejligt punktum for et foredrag. Og svaret er naturligvis, ja, det kan vi helt sikkert sagtens finde ud af, for i Bygenskole.dk er det de frivillige der får hjulene til at køre rundt, og ingen er for små eller for store. Vi kan faktisk allesammen være med. Og så bliver det jo også ret sjovt.

Tak for det, 6. rød på Hellerup Skole, det var motiverende, inspirerende og opløftende at snakke med jer.

/Silke